Mar 30, 2009

dari lensa K810i ku

pada 29 mac 2009

aku pegi ke tanah milik abah.
dah lama aku tak pegi sana. kebun yang baru nak di usahakan...
ntah kenapa setiap kali aku rasa berat ingin menjejakkan kaki kesana.
aku rasa sunyi... dan semakin sunyi bila matahari mula di terbenam..
dan mega merah mula mebakar kaki langit.

namun ada sedikit sulaman jalur halus...
yang membuat aku tersenyum sementara.

apabila duduk di tepi jeti kecil yang abah buat untuk memancing.
melihat arus perlahan membawa daun2 dan ranting2 mati.
juga buah pokok bakau yang hanyut...
entah dimana ia akan tumbuh...
kalau si bakau induk punya fikiran...
kalau si bakau induk punya perasaan...
kalau si bakau induk bisa bersuara...

maka..

"hanytlah anak ku..
mengembaralah bersama arus air..
dimana kau berhenti ketika surut..
terpacak lah dan berdiri.
jadikan tanah itu tanah mu.
rimbunkan daun mu.
benamkan akar mu.
jadilah pasak kepada sungai di depan mu.
seperti aku.. kau hanyutkan lah keturunan mu.
walau kau jauh dariku... namun kita bersatu..
pada tanah yang kau benamkan akar mu."

hah..
itu khayalan mengarut ku.
masih panjang khayalan ku tentang si bakau... bagaimana bila si raksasa besi menebang si bakau untuk membina hutan batu mati. aaah! tolak tepi cerita si bakau ini.

huh...
di tepi jeti kecil ini aku tenang... bila kail di sentak ikan..
bila si ketam masuk perangkap.
wah! seronok!
tapi di hati... entah lah... rasa sunyi.. kosong.

seperti kata ku tadi... bila sang merah membara di kaki langit.
pantulan cahaya pada air sungai yagn mengalir lesu...
indah... sangat indah.
diantara setiap sulaman itu..
ini..
ya.. yang ini membuatku sangat tenang.

me: wish she was there... with me. my shining crystal. dia juga bisa buat aku tenang.

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews