Mar 7, 2010

datangnya si toetoe

siapa toetoe?

well..... yang pasti dia bukan pengganti si momon.... dia datang sebelum momon pergi. dorang sempat berkongsi satu akuarium. momon dan tobby sempat main panjat2 dan tidur di atas cengkerang toetoe......
what?ya aku tengah obses dgn kura-kura sekarang ni. COMEL!
toetoe berasal dari keluarga box turtle. dan ia adalah asian box turtle. spesis ini agak sukar di jaga kalau ia masih liar. ya aku tak beli toetoe ni. aku hunt dia. hahahha turtle hunter.

spesis ini sangat pemalu. susah korang nak nampak dia. dia akan masuk dalam cengkerangnya. selagi korang masih ada di situ... dia tak akan keluar... tapi sekiranya ia sudah mula mengenali korang. macam si toetoe ni... dorang akan rapat cuma pada tuannya saja. cool kan?

seperti kebanyakan kura2 lain. dia ni pemakan tumbuhan dan buah. pisang adalah makanan kegemaran dia. tapi dia juga suka makan ikan2 kecil... awas... jangan masukkan kura2 dalam akauariaum ikan!! ikan kecil dan ikan besar dia sapu bersih!!! kura2 ini tidak seperti red ear sebab dia tak perlu banyak air. asalkan cukup2 dapat basahkan badan. dia perlukan kawasan kering juga. jadi pandai2 lah decorate akuarium dia. korang boleh search di google kalau korang berminat. aku malas nak cerita panjang lebar hahahha. tapi kalau korang berminat jugak nak tau dari aku. korang tanya jer kat facebook aku. ada link dia dalam blog aku ni.

3 comments:

  1. mau juga bah ne spesis..huhuhuh
    obses buat kura2 jadi pets sbb follow1 mama kan..hahahhaha
    anywhere i got 5 turtle skrng...

    ReplyDelete
  2. whoaaaa!!!! banyak juga kura2 mama???? papa tgh try cari spesis lain lg. hehehhe.... mama tau ka prosedur kalau mau pos binatang? kalau bleh papa nak kirimkan spesis box turtle ni kat mama.

    ReplyDelete
  3. komen buat widget aku dan dia.
    Si aku dan si dia mirip. Emang cocok kayaknya

    ReplyDelete

Total Pageviews