Jul 8, 2011

Jar of Hearts

entah kenapa dah hampir seminggu lagu ni berputar dalam kepala aku.. berputar dalam handphone aku.. laptop aku... setiap hari... suaranya tak perlu berlebihan.. terasa seolah wujud kejujuran dalam bait-bait liriknya... orang kata kita akan mudah "tertangkap" dengan lagu pada waktu kita merasa ia sangat dekat dengan situasi yang berlaku dalam hidup kita... bagi aku thats total bullshit. hahahah just kidding. pada sesetengah orang.. mungkin... tapi pada aku.. hmm.. no. aku akan "terikat" pada sesuatu yang aku dapat rasakan kejujurannya.. kekuatan "semangat" yang ada di dalamnya. dan pada yang betul2 kenal diri aku.. dorang tau... yang aku ni.. akan cakap apa yang aku nak cakap.. sebut apa yang aku nak sebut.. suka apa yang aku nak suka... benci apa yang aku nak benci... kalau memang itu yang aku rasa. mungkin kadang2 aku berselindung di sebalik lapisan metafora dan jargon yang gila2.. tapi biasanya aku luahkan saja. tanpa hipokrit atau ego yang entah apa2.

LYRICS
The Jar Of Hearts - Christina Perri

I know I can't take one more step towards you
Cause all that's waiting is regret
And don't you know I'm not your ghost anymore
You lost the love I loved the most

I learned to live half alive
And now you want me one more time

And who do you think you are
Running 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Who do you think you are

I hear you're asking all around
If I am anywhere to be found
But I have grown too strong
To ever fall back in your arms

I learned to live half alive
And now you want me one more time

And who do you think you are
Running 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul

So don't come back for me
Who do you think you are

And it took so long just to feel alright
Remember how to put back the light in my eyes
I wish I had missed the first time that we kissed
Cause you broke all your promises
And now you're back
You don't get to get me back

And who do you think you are
Running 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Don't come back at all

Who do you think you are?

videoclip lagu ni bagi aku sagat brilliant!! konsep dan visual yang di ertikan secara terus dari ungkapan "jar of hearts" itu sangat berhantu. metafora yang tak perlu di terjemahkan tapi di tunjukkan kepada penonton as the way it is. dan penggunaan tarian contemporary yang pada mulanya agak awkward tapi seiring dengan lagu dan irama yang memuncak.. buatkan buluroma aku berdiri. sebuah videoclip yang simple sebenarnya. tapi kerana teknikalnya kemas dan idea penggunaan warna2 kelam dan gerak tubuh tarian contemporary yang merupakan luahan dari hentakkan perasaan yang terbuku.. sangat tepat. aku suka. sangat suka. bila kebanyakkan video clip sekarang yang hanya sebuah visual yang cantik tanpa jiwa. dan takda langsung kaitan dengan jalan cerita dalam lagu... aku mula bosan.. bila tiba2 di hidangkan degan something yang begini.. wah! aku rasa seni visual sekali lagi menjadi buluh runcing yang menikam tepat di dada aku. 

seriously.. kegilaan HDSLR sekarang ni kadang2 buat aku rasa mual.. aku tak maksudkan ianya satu benda yang tak baik.. its a good thing bila orang mula belajar dan menghargaai seni. cuma kebanyakannya mereka tak faham ART OF SEEING.. walau apa pun tools anda.. cuba untuk memahami apa yang ingin anda rakamkan. melihat sesuatu dari sudut yang berbeza. dan belajar bercerita melaluinya... serius aku cakap.. aku pun masih belajar memahami untuk melihat sesuatu dari "sudut pandang" yang berbeza.. bukan soal perspektifnya.. tapi dimensinya. get it? bukan untuk eye candy saja. tapi cuba tangkap cerita dalam manisnya "gula2".

ah! sudah!! aku mula melalut lagi...
merepek! merepek! merepek!

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews